Het Brabants Dagblad publiceerde op 2 juli een lovende vijfkoloms-recensie onder de kop:
Alba dubbelt gedurfd!
Samengevat:
'Theatergroep Alba gaat met een eigen bewerking een grote uitdaging aan. Er moet veel gedubbeld worden, het aantal rekwisieten is beperkt gehouden, en de speellocaties lopen zeer uiteen. Het stuk is dermate flexibel vormgegeven dat het in diverse settings gespeeld kan worden.
Regisseur Jos van Beers heeft deze klassieker bewerkt op een wijze die het karakter van het origineel behoudt, terwijl het toch niet ver van de spreektaal verwijderd is.’
Over de spelers:
Jill de Kok: 'uitbundig spel, sprekende mimiek, imposante slotmonoloog’
Mariëtte Haazen: ‘sterke karakteractrice’
Maartje de Volder: ‘blijkt zowel de dochter te kunnen neerzetten als de raadsheer’
Adriaan Gommer: ‘behoorlijk tot zéér leuk’
Mark Kortland: 'sterke transformaties’
‘De dansgedeeltes van dansgroep Mai en de muziek en de geluidseffecten
van Ad van Iersel voegen veel toe. Ze zijn mede bepalend voor de juiste sfeer.’
Jo van Doremalen, oud-regisseur (o.m. De Torenspelers) zag de uitvoering op 10 augustus:
'De regie is perfect. De overgangen zijn geweldig soepel, prachtig om te zien hoe de spelers vanaf de zijkant het spel instappen. Zeer goed acteerwerk ook. Mooie muziek en mooie dans. Schitterende voorstelling.'
Alied Meijer-Jansen:
Vanavond, 10 augustus, bezocht ik het Natuurtheater in Oisterwijk het stuk De Storm.
Ik vond het geweldig: de wisselende rollen, de kostumering. Mijn dank en veel sukses.
Margriet Pullens-Ziegler:
In het prachtige Natuurtheater zag ik op vrijdagavond De Storm. Een spel dat steeds in beweging was, met veranderende expressies, gebaren, houdingen, bewegingen. Prachtige beelden volgden elkaar op. De muziek was betoverend en de dans der geesten was even betoverend. Ik bevond me werkelijk op een betoverd eiland.
Beppie van Zundert, regisseur en schrijfster:
'Op zondag 19 augustus zag ik de voorstelling De Storm door Theatergroep Alba in Theater Het Plein in Udenhout.
Slechts door vijf spelers gespeeld, die moeiteloos wisselden van mantels en personages.
Jos van Beers, de regisseur, moet wel heel veel van Shakespeare houden. Zo'n opgave lukt alleen als je de passie hebt mensen zo te motiveren dat ze op het podium Shakespeare geloofwaardig kunnen presenteren.
De keuze van de muziek -die je bijna geen muziek kunt noemen, soorten pingels, prachtig subtiel van klank- was zodanig dat je geloofde dat dit de zesde speler was.
Het licht maakte dat je ogenblikkelijk daglicht en hitte (het was 37 graden) vergat omdat je meegezogen werd in een wereld die sprookjesachtig was, maar tegelijkertijd de werkelijkheid van het bestaan pijnlijk illustreerde.
De thema's van Shakespeare blijven altijd actueel. Woede, wraak, machtswellust, moordzucht, liefde en vergeving.
Alleen de taal is zo uit de tijd dat velen onder ons Shakespeare pas begrijpen als ze de kans krijgen elke zin tweemaal te horen. De regisseur heeft daarom de taal begrijpelijker gemaakt. Overigens met veel respect voor Shakespeare, die subliem formuleert en elk conflict raak en met humor verpakt in poëtische klanken. Hij zou geglimlacht hebben bij de eigentijdse woordgrapjes die de regisseur zich veroorloofd heeft.
Al met al een indrukwekkende voorstelling waarbij ik respect heb voor de spelers die als kameleons in vele huiden kropen, mogelijk gemaakt door de prachtige en eenvoudige kostuums.
De dans trakteerde het publiek op een klein stukje midzomernachtsdroom. Lichtvoetig zwevend, ronddwalend tussen enerzijds magische krachten en anderzijds het menselijk hart, dat voortdurend probeert het bestaan zin te geven.
Het spel, de eenvoud van het decor (een kantelbare steen), de keuze van licht, geluid en kleding maakten dat ik een middag kon genieten van Shakespeare.
Ik heb respect voor Alba en wens regisseur, spelers en de technische groep nog jaren veel toneelplezier. Waar ze dit ook mogen doen.'
Inge:
'Fijne voorstelling. Het wisselen van de kostuums werkt prima. Goed gespeeld ook. Heb genoten!'
Door Wewerinke:
'Knap hoe Shakespeare-Engels is omgezet in hedendaags Nederlands en de sfeer van de taal toch bewaard is. De dubbelrollen voegen extra waarde toe, want nu gaat het niet om de spelers maar om wíe ze spelen.'
Will Meijer:
'Het begin ontvouwt zich pril en integer. Gaandeweg de voorstelling zijn plaats en tijd vergeten. Zowel solo als in dialoog overtuigt elke acteur in zijn of haar rol. Het aandachtige publiek wordt meegenomen op deze reis van het verleden naar het nu. In de emotie van het moment is er stilte. Het verhaal blijft overeind in de ernst van het stuk, en wordt gedoseerd met sarcasme en humor.
De regie smeedt het spel en het enthousiasme van alle spelers overtuigend aaneen.'
R. Janssen:
Zondag 19 augustus in Theater Het Plein.
Regisseur Jos van Beers geeft een korte en heldere inleiding. Dat werkt erg prettig, omdat weinige spelers met minieme middelen het stuk vormgeven.
Het stuk heb ik al gelezen, en dan zie ik in gedachten al hele scènes voor me. Dat kan bij de uitvoering best lastig zijn, omdat je dan moet omschakelen van je verbeelding naar de werkelijkheid. Maar direct vanaf het begin wordt duidelijk hoe het spoor loopt, en geef ik me snel gewonnen. Chapeau voor de regisseur.
Door de regie worden wij als toeschouwers bij de voorstelling betrokken en is er ruimte voor onze verbeelding en ons inlevingsvermogen.
Het treft me dat ieder op het podium het stuk brengt met zoveel enthousiasme, en ook met zoveel eigenheid. Wat een rijkdom. Dankjulliewel.
|